Coaching

coach coaching

Wat is coaching?

Coaching is een vorm van begeleiding die is bedoeld om jezelf te ontwikkelen. Vaak is het verschil met een bedrijfspsycholoog niet zo duidelijk. Dit komt omdat een coach zowel op werkgebied als op andere gebieden kan coachen. Een bedrijfspsycholoog is echt gericht op werk, en helpt werkgevers en werknemers zo optimaal mogelijk gebruik te maken van hun capaciteit en potentieel. Een coach kan je wat breder helpen, bijvoorbeeld zowel assertiever te worden op je werk als meer geluk te ervaren in je leven. Je denkt bijvoorbeeld dat je minder stress zult ervaren als je assertiever wordt. Zowel voor een coach als een bedrijfspsycholoog hoef je helemaal geen psychische klachten te hebben. Je wilt gewoonweg nog meer uit jezelf halen.

De 4 fasen van een coachingstraject

Er zijn heel veel coaches in Nederland. Ieder helpt op zijn of haar eigen manier. Toch verloopt een coachingstraject vaak in 4 fasen:

Het begint vaak met een bepaalde ervaring. Je ervaart bijvoorbeeld veel stress in je baan. Het werk is nooit af. Eigenlijk ontspan je maar weinig. Het ervaren van teveel stress is al reden genoeg om bij een coach aan te kloppen. Misschien heb je zelfs al een coachvraag. Wat wil je veranderen om minder stress te ervaren? Je wilt bijvoorbeeld assertiever worden, beter leren plannen of je minder druk maken.

coach coaching bedrijfspsycholoog

Als jouw ervaringen en hulpvraag in kaart zijn gebracht geeft een coach vaak een reflectie. Je hoort van de coach hoe jouw ervaringen overkomen. Dat is soms confronterend maar vaak ook erg prettig. Je ziet ineens helderder wat je situatie eigenlijk is. Alsof dat nog niet genoeg is, vraagt een coach dóór. Wat gaat er wel goed ondanks je stress? Misschien presteer je wel uitstekend. Wat kan beter? Misschien vind je een beetje stress wel lekker maar is het gewoon teveel en te lang. Zo krijg je langzaam grip op jouw situatie.

Uiteindelijk krijg je zo een droombeeld. Wat is de gewenste situatie? Wat zou je willen? Dat laatste is een belangrijke stap in je ontwikkeling. Het bepaalt het actieplan dat jullie samen gaan maken. Misschien wil je meer vrijheid om het af en toe iets rustiger aan te doen. Samen met je coach bedenk je wat daar voor nodig is. Het betekent bijvoorbeeld dat je met je leidinggevende moet praten.

Tot slot breng jij je plannen in de praktijk. Je handelt. Dat betekent niet dat het coachingstraject is afgelopen. De gesprekken lopen nog door. Je vertelt aan je coach hoe het gesprek met je leidinggevende is verlopen. Is je werkdruk afgenomen? Je coach geeft feedback en moedigt je aan om door te gaan.

Soorten coaching

Coaching lijkt wel een beetje op therapie. In beide gevallen probeer je te veranderen. Vaak wordt bij coaching gebruik gemaakt van psychologische inzichten en technieken, zoals cognitieve gedragstherapie. Coaching kan op de volgende manier plaatsvinden:

  • Gesprekscoaching. Van tijd tot tijd bespreek je ontwikkeldoelen met een coach. Daarna ga je terug naar de dagelijkse praktijk.
  • Training. Je leert vaardigheden aan, in een groep of alleen.
  • E-coaching. Dit is gesprekscoaching of training maar dan via internet (bijvoorbeeld via Skype of via een app)
Mag iedereen zich coach noemen?

In principe mag iedereen zichzelf een coach noemen. Toch moet een coach soms aan bepaalde eisen voldoen. De werkgever van een bedrijfscoach kan bijvoorbeeld bepaalde opleidingseisen stellen. Veel psychologen zijn gespecialiseerd in coaching. Ze kijken niet alleen naar stoornissen maar ook naar ontwikkelmogelijkheden.

Soms is de grens tussen coaching en therapie moeilijk te trekken. Te weinig assertiviteit, een burn-out en een depressie kunnen in het verlengde van elkaar liggen. Voor alleen ‘meer assertiviteit’ zou je misschien naar een coach gaan. Sub-assertiviteit kan echter ook het gevolg zijn van een depressie. Dan is een psycholoog bezoeken misschien verstandiger. Een psycholoog kan helpen om je coach- of hulpvraag in kaart te brengen.

Psycholoog.nl