Dertiger en burn-out? Je bent niet de enige!

Burn-out

Dertiger en burn-out? Je bent niet de enige!

‘Dertigersdilemma’, ‘keuzestress’, ‘burn-out’. Zomaar een greep uit de termen van nu, waar veel dertigers mee te maken krijgen. Wanneer je dertiger bent, komt er namelijk erg veel op je af. Je studententijd is voorbij, je moet aan de bak en dan kan het ook nog zijn dat je de zware taak hebt van het opvoeden van een kind. Soms worden al die prikkels je te veel. Het kan zijn dat je bij overmatige werkdruk last krijg overspannenheid. Duurt dit langer dan zes maanden? Dan heb je zelfs misschien een burn-out. En je bent niet de enige die met dat probleem kampt. Steeds meer ambitieuze dertigers hebben last van burn-out klachten. Lees hier onze tips.

Twintigers doen vaak nog veel spontane dingen en geven continu andere wendingen aan hun leven. De ‘dolende dertiger’ is bang dat hij door zijn keuzes iets misloopt, maar wil ook vastigheid. Daarbij lopen de twijfels tegenwoordig harder op door social media en zijn we deel van een haastgeneratie met heel veel keuzes en mogelijkheden. Dat wordt de dertiger soms iets teveel. Wanneer je het gevoel krijgt dat de werkdruk te hoog oploopt, je gestrest wordt van je baan of geen grip meer hebt op je leven door je werk, dan kan het zijn dat je een burn-out hebt. En dat is iets waar steeds meer dertigers mee kampen.

Oorzaken van burn-out klachten

De belangrijkste oorzaken van een burn-out zijn werkdruk, tijdsdruk en een verstoorde balans tussen werk en privé. Daarnaast kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een gebrek aan sociale steun of feedback binnen een bedrijf, waardoor je je futloos en overwerkt gaat voelen. Kortom: werk is de meest stressvolle factor. Rustig aan dus! Bovendien is je persoonlijke karakter van belang. Ben je bijvoorbeeld niet zo stressbestendig? Ben je perfectionistisch en een harde werker? Dan is de kans groter dat je te maken krijgt met een burn-out.

Tips bij een burn out

Een burn-out komt vaak voor, maar liefst één op de zeven werknemers heeft burn-out klachten. Pas als je je hiervan bewust bent en dit kunt accepteren, kun je er iets aan doen. Er zijn veel verschillende burn-out behandelingen die voor iedereen een ander effect hebben. Voel zelf wat het beste bij je past. Hieronder volgen een aantal belangrijke tips:

1. Neem rust

Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar denk eens aan de laatste keer dat je écht uitgerust was. Vaak proberen we zo veel mogelijk activiteiten te ondernemen om bezig te zijn: even boodschappen doen, schoonmaken, dat kleine probleem op je werk even oplossen of de kinderen bezighouden: noem het maar op. Neem eens vrij van je werk, plan zo min mogelijk afspraken, en neem voldoende ontspanning. Zo krijg je de kans om alles op een rijtje te zetten en goed na te denken over welke keuzes je wel of niet wilt maken.

2. Doe één ding tegelijkertijd

Het liefst doen we op een dag zo veel mogelijk, en als het even kan ook nog tegelijkertijd: eten tijdens het televisiekijken, bellen in de auto, concentreren op je werk en ondertussen de kinderen in de gaten houden. Doordat we deel uitmaken van een haastgeneratie, willen we vaak van alles tegelijk doen. Wanneer je echter voor 100% gaat voor één taak, creëer je rust voor jezelf en behaal je toch resultaat.

3. Sta taken af

Vaak nemen we van alles op ons, ‘even dit erbij doen’, ‘even dat’. Ook kunnen collega’s dingen van je vragen die eigenlijk niet bij je takenpakket horen. Toch heb je misschien de neiging die erbij te doen, want ja, jij bent nu eenmaal ‘die harde werker’. Dit verergert juist het probleem. Je raakt overbelast. Sta taken dus zoveel mogelijk af. Evalueer regelmatig wat wel belangrijk is in je werk en wat niet.

symptomen burn-out symptomen

4. Zeg vaker ‘nee’

Taken afstaan betekent ook meer ‘nee’ zeggen. “Lieverd, kun je even boodschappen doen?”, “Kun je toch nog even kijken naar dit verslag?”, “Kom je morgenavond mee de stad in?”. Op zulke snelle tussendoor vragen zeggen we al gauw ‘ja’. Veel mensen durven zichzelf niet op de eerste plaats te zetten. Toch kan dit, zeker bij het behandelen van een burn-out, heel waardevol zijn. Durf nee te zeggen en doe alleen maar dingen die je echt wilt. Ken je eigen grenzen en ga hier niet overheen!

5. Denk goed na over je carrière

Tijdens je studententijd heb je van alles overwogen als baan. Uiteindelijk kwam je terecht bij je droombaan. Althans, dat dacht je. Veel mensen gaan tijdens een burn-out goed nadenken over het werk dat ze doen. Je kunt in alle rust reflecteren over wat je écht wilt. Misschien is het tijd voor een carrièreswitch?

6. Zorg goed voor je lijf

Je werkt een dag keihard en komt uitgeput thuis. Dan moet je nog koken, eten en tegen de tijd dat je eindelijk op de bank kunt ploffen, wil je eigenlijk alweer naar bed. Een ontspannen lichaam is de eerste stap tot een ontspannen hoofd. Voor veel mensen helpt het om eerst het hele lichaam te laten ontspannen en vervolgens pas aan de slag te gaan met gedachten. Ga lekker sporten, eet gezond en slaap voldoende. Mediteren of je laten masseren kan ook heel goed helpen.

7. Schakel professionele hulp in

Heb je jezelf genoeg rust gegeven, maar ben je nog niet over je burn-out klachten heen? Dan kun je erover nadenken professionele hulp in te schakelen. Een psycholoog kan je bijvoorbeeld helpen om alles op een rijtje te zetten, zodat je weer aan de slag kunt.

Herken je bovenstaande klachten en heb je daar veel last van? Doe de korte burn-out test of vind hier een therapeut die gespecialiseerd is in burn-out symptomen.

Door: Lettergeniek – creatieve tekstprodukties

Bekijk alle blogposts
Psycholoog.nl