Mindful hardlopen: Verminder je stress

Mindfulness

Mindful hardlopen: Verminder je stress

Drukke dag gehad op het werk? Even alle spanningen willen loslaten? Inmiddels weten we dat hardlopen een positief effect heeft op het lichaam en geest, met name op de hersenen. Door intensief te bewegen doet onder andere je hart extra werk, waardoor je meer zuurstof binnenkrijgt en deze naar je hersenen worden gestuurd. Door de boost die je hersenen krijgen worden zogenaamde endorfine aangemaakt, hersenstofjes die een positieve werking hebben op je stemming en stress doen verminderen. Het fijne gevoel wat hiermee vrij komt wordt ook wel “runners high” genoemd.

Hardlopen is een intensieve bezigheid waarbij je bijna al je spieren gebruikt. Het is niet voor niks dat je hierdoor bijna geen energie meer over hebt om na te denken, dus terwijl je je lichamelijk versterkt zal je ook je hoofd legen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hardlopen vooral ook een ontspannende bezigheid is: het geeft je zowel overdag als ´s nachts rust. Maar waar de één totaal geen moeite heeft zich klaar te maken om een stukje te hardlopen, zal de beginner wellicht nog wat tips kunnen gebruiken:

  • Laat je goed informeren over hardlopen en voorkom hiermee eventuele blessures die kunnen ontstaan.
  • Investeer in goede loopschoenen. Laat een goede analyse maken van je voet, voordat je hardloopschoenen aanschaft. Tijdens het lopen kom je met je gehele gewicht op je voeten neer, dus de schoenen moeten deze schokken wel goed kunnen opvangen.
  • Gebruik een app om je vorderingen bij te houden. Dit draagt bij aan positiviteit en motivatie om door te gaan.
  • Zoek een renmaatje, wanneer je zelf niet zo gemotiveerd bent om te gaan.
  • Denk aan een goede warming-up en cooling down
  • Tot slot wellicht de belangrijkste: bouw het langzaam op. Hoewel we graag zo snel mogelijk resultaat willen zien, moeten we signalen die ons lichaam afgeeft niet negeren.

Tekst: Dagennachtrust.nl

Bekijk alle blogposts
Psycholoog.nl