Van donkere wolk naar roze wolk

Depressie

Van donkere wolk naar roze wolk

Je bent sinds kort moeder. Hoewel het volgens de verhalen allemaal mooi en geweldig zou moeten zijn, zit jij vaker niet dan wel op die roze wolk. Je zit niet lekker in je vel, geniet wellicht niet zo van je kindje als verwacht, of misschien voel je er wel helemaal geen band mee. Je hebt een postnatale depressie. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunnen helpen.

Het krijgen van een baby is een ingrijpende gebeurtenis, die gepaard gaat met veel veranderingen. Op emotioneel en lichamelijk vlak, in de relatie met je partner en hormonaal verander je. Hierdoor heeft 50 tot 80 procent van de vrouwen last van lichte stemmingswisselingen, angsten, gespannenheid en huilbuien, zonder aanleiding. Dit zijn de zogenaamde ‘baby blues’ of ‘huildagen’. Deze komen vanaf de 3e tot 10e dag na de bevalling tot uiting en gaan ook spontaan over.

Eén op tien moeders heeft een postnatale depressie

Soms duren de depressieve klachten langer, of ontstaan ze pas na enkele weken of maanden na de bevalling. Het kan zijn dat er sprake is van een postnatale depressie, of postpartum depressie. Je merkt het bijvoorbeeld aan je gemoedstoestand, je slaapt slecht, voelt je schuldig of zelfs dat je geen goede moeder bent of niet genoeg van je kindje houdt. Troost je: je bent niet de enige. Zelfs één op de tien moeders heeft hier last van. Maar als iedereen het heeft over een ‘roze wolk’ en jij voelt je alleen maar somber en geprikkeld, voelt dat alsof jouw gevoelens niet normaal zijn. Gevolg: je praat er niet over, voelt je beschaamd en verward.

Wees open

Wees open overdeze gevoelens. De ‘roze wolk’ bestaat vaak niet. Heel veel ouders ervaren ook negatieve gedachten en gevoelens ten aanzien van het ouderschap. Hun verwachtingen komen niet overeen met de werkelijkheid van een huilbaby. Deel je gevoelens daarom met je omgeving. De steun van je partner, familie en vrienden is heel belangrijk. Verlicht je klachten door erover te praten, maar vraag ook om advies of hulp als je het even niet ziet zitten. Wanneer iemand jou hulp aanbiedt, aanvaard deze dan ook.

postnatale depressie

Leef gezond

Voeding heeft heel veel effect op je stemming, eet daarom gevarieerd en gezond. Vermijd suikers en cafeine, zo behoud je een constante bloedsuikerspiegel en meer energie. De inname van ijzer- en visoliesupplementen, vitamine b6 en b12, tryptofaan, magnesium en het eten van bruine rijst hebben ook een gunstig effect op depressieve klachten. En beweeg! Dit verhoogt je serotonine niveau, het gelukshormoon. Ga bijvoorbeeld wandelen in het bos met je kindje, of dansen met vriendinnen.

Neem voldoende rust

Het nemen van rust is heel belangrijk zodat jij kan bijtanken en je weerbaarheid kan vergroten. Dit doe je door bijvoorbeeld door maar beperkt kraambezoek te ontvangen, te gaan slapen wanneer je baby slaapt, maar ook bijvoorbeeld door hulp in de huishouding te zoeken. Plan heel bewust tijd voor jezelf en ga dan ook echt iets doen waar je blij van wordt.

Vermijd stress

Negatieve mensen en situaties in je leven kun je nu niet gebruiken. Voor uitdagingen is er een later moment. Vermijd stress, doe vooral de dingen waar je energie van krijgt.

Wees mindful

Mindfulness is niet alleen een modetrend, het heeft écht een gunstig effect op angst- en stressgevoelens en kan je helpen te ontspannen. Het wil niet meer zeggen dan: leef bewust en wees dankbaar voor de dingen die het leven je te bieden heeft. Kijk naar het grote wonder dat in jou gegroeid is.

Benoem wat wél goed gaat

Om meer te vertrouwen op je eigen vaardigheden als moeder en de gedachten in je hoofd stiller te krijgen, is het belangrijk te benoemen wat goed gaat. Koop een dagboek en benoem aan het eind van de dag minstens drie dingen die je die dag goed hebt gedaan. Dit klinkt cliché, maar het werkt wel.

Zoek professionele hulp

Hulp is belangrijk, omdat een depressie kan zorgen voor een verstoorde moeder-kind relatie en verstoorde hechting. Daarnaast kan een onbehandelde depressie tot anderhalf jaar aanhouden. Het is daarom belangrijk tijdig hulp te zoeken. Er wordt altijd gesprekstherapie aangeraden, zoals cognitieve gedragstherapie of psychotherapie, eventueel in combinatie met medicijnen. Heb je last van een postnatale depressie, of wil je gewoon eens praten over je nieuwe rol als moeder? Vind hier de psycholoog die bij je past.

Door: Lettergeniek – Creatieve Tekstprodukties

Bekijk alle blogposts
Psycholoog.nl