Student en stress? Zo ga je er mee om!

Stress

Student en stress? Zo ga je er mee om!

Door: Nora Dekker | Young Capital

Om je heen hoor je het maar al te vaak: “Ik ben gestrest!” Ben je student? Dan herken je waarschijnlijk dit gejaagde gevoel. Het studentenleven ontbreekt niet aan stressoren. Daar heb je geen invloed op. Waar je wél invloed op hebt, is hoe je hier mee omgaat. Lees hier een aantal tips tegen stress.

Omgaan met stress

Er zijn verschillende manieren waarmee je stress kunt verlichten. Hierbij richt je je op het verbeteren van:

  1. Je emotie
  2. Het onderliggende probleem
  3. Je interpretatie van stressoren

Emotiegericht

Je verlicht stress door iets te ondernemen wat je leuk vindt om te doen. Je richt je dus op het verbeteren van je emotie.

Sporten stress

Sporten is een populair en effectief voorbeeld. Als je sport maken je hersenen meer endorfine, serotonine en dopamine aan. Dit zijn gelukshormonen, en in samenwerking zorgen ze voor een vermindering van je stressreactie en een betere gemoedstoestand.

Met sporten stimuleer je ook de aanmaak van BDNF, ofwel Brain-derived Neurotrophic Factor. Deze stof is verantwoordelijk voor herstelprocessen in je brein. De stof werkt onder andere hard aan herstel in je hippocampus, dé plek waar stress-hormonen worden aangemaakt. Door chronische stress kan dit deel van het brein beschadigd raken, mede door BDNF kan deze schade weer hersteld worden.

Als je van sport houdt kun je dus een abonnement op een sportschool of studentensportvereniging overwegen. Het is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest.

Probleemgericht

Het klinkt je vast bekend in de oren: “Zo veel te doen, zo weinig tijd”.  Dit is een voorbeeld van een probleem dat vaak stress veroorzaakt tijdens je studie. Als je stress probleemgericht wilt verlichten zoek je naar de daadwerkelijke kern van je probleem.

To do list stress

Bijvoorbeeld: Je ervaart stress omdat omdat je elke dag te laat op de uni aankomt. In eerste instantie denk je dat te laat opstaan het probleem is. Maar misschien maak je in de ochtend wel minder snel beslissingen en is het handig om de avond van tevoren alles netjes klaar te zetten zodat je de dag minder gehaast begint.

Het is ook altijd handig om je te verdiepen in het onderwerp waar je stress over ervaart. Lees bijvoorbeeld als je een stagegesprek hebt van tevoren wat stagetips door zodat je weet wat je kan verwachten en je er goed op voor kan bereiden.

Interpretatie gericht

Naast het verbeteren van je emotie en het probleem, kun je ook kijken op welke manier je stressoren eigenlijk interpreteert. Deze methode is dus gericht op het veranderen van je interpretatie van een stressvolle gebeurtenis. Dit verandert niks aan de situatie maar wel veel aan de manier waarop jij het ervaart. Maar hoe dan?

Stress mindset

Je mindset maakt het verschil!

Jouw interpretatie en de manier waarop je een situatie bekijkt heeft grote invloed op de stress die je ervaart. Een positieve mindset kan hét verschil maken.

Je herkent deze situatie vast. Je bent al een uur aan het staren naar je laptop zonder een woord te hebben getypt. Je zit vast op een paragraaf in je verslag en denkt: ‘dit gaat me toch niet lukken’. Deze negatieve gedachten beïnvloeden je gedrag. Als je denkt dat het niet gaat lukken is de kans groot dat het je ook daadwerkelijk niet gaat lukken.

“Gedachten bepalen hoe je je voelt en dat gevoel beïnvloedt op zijn beurt je gedrag. Je gedrag heeft vervolgens weer invloed op de volgende gebeurtenissen. Het is dus een cirkelbeweging.”

Marcia Goddard, neurowetenschapper.

Je kunt dus, tot op zekere hoogte, zelf bepalen of deze cirkel positief of negatief uitpakt.

Uit een ander onderzoek van de University of Rochester is gebleken dat een positieve mindset zelfs invloed kan hebben op de fysieke reactie van stress. In dit onderzoek werden twee groepen gevraagd om een korte presentatie te geven, waarbij ze maar drie minuten konden voorbereiden. De eerste groep kreeg informatie over de voordelen van een fysieke stress respons, en werd aangemoedigd om lichaamssignalen positief te herinterpreteren. De tweede groep kreeg geen informatie over het herformuleren van stress.

Hoewel beide groepen normale stress symptomen ondervonden, presteerde de eerste groep beter. De groep zonder informatie ervaarde een ‘dreig-respons’ waarbij de aderen vernauwden. Dergelijke vernauwing wordt in verband gebracht met hart en vaatziekten. Ze voelden dat ze minder goed met de taak konden omgaan. Onderzoeker Jeremy Jamieson zegt hierover:

“We construct our own emotions”

Denk dus de volgende keer dat je in een stressvolle situatie belandt aan de manieren om je stress te verlichten en hou een positieve mindset! In de veel gevallen heb jij je stress zelf in de hand.

Tips tegen stress

Mocht het met deze tips nog lastig zijn om je stress onder controle te houden is het handig om meer stress tips of mindfulness tips te lezen. Langdurige stress is een serieus probleem en hierover praten is altijd goed. Hulp inschakelen ook. Als je desondanks nog veel last hebt van stress is het handig om contact op te nemen met een psycholoog bij jou in de buurt.

Bekijk alle blogposts
Psycholoog.nl