Waarom goede voornemens mooi en eng tegelijk zijn

Algemeen

Waarom goede voornemens mooi en eng tegelijk zijn

Heb jij je goede voornemens voor 2019 al in praktijk gebracht? Of is je enthousiasme om je er dit keer aan te houden inmiddels alweer afgezwakt?

Januari wordt gezien als hét moment om opnieuw te beginnen. Je ziet het aan de nieuwjaarsduik: mensen rennen naar zee voor een duik in het koude water. Een frisse start van het nieuwe jaar.

Stoppen met roken, meer vrijwilligerswerk doen of eindelijk aan je nieuwe hobby beginnen. Ook afvallen mag niet ontbreken in de lijst van goede voornemens. Januari is dan ook de drukste maand van het jaar in de sportschool, maar na enkele weken neemt de drukte af en kun je weer vrij bewegen tijdens de groepsles. Hoe kan het dat je zo vastberaden aan je goede voornemens begon, maar ze al snel weer laat varen?

Dat komt omdat we niet houden van verandering, en een goed voornemen betekent verandering. We houden van continuïteit, weten waar je aan toe bent. Gewoon blijven doen waar je mee bezig was, want je had een vertrouwd ritme. Een bestaand ritme loslaten betekent dat je niet weet wat je nieuwe ritme zal zijn, wat je te wachten staat, en dat is eng. Hoewel een nieuwe weg inslaan kan leiden tot een beter leven, voelt het spannend om het vertrouwde los te laten. Je kunt je behoorlijk ongemakkelijk voelen. Deze spannende en ongemakkelijke gevoelens willen we graag vermijden. Het voorkeursgevoel is blij, gelukkig, zorgeloos. Zodra er enge of spannende gevoelens de kop opsteken, ben je snel geneigd op te geven en terug te vallen in je oude vertrouwde ritme. Alleen wanneer er echte noodzaak is voor een nieuwe situatie zijn we bereid te veranderen. Zoals wanneer je ontslagen wordt. Dan móet je wel op zoek naar een nieuwe baan en kun je bedenken welk werk je nu echt blij maakt. Verandering kan dus ook leiden tot een positieve wending in je leven. Maar een goed voornemen uit vrije wil doorzetten is dus niet bepaald makkelijk.

Je faalt niet omdat je zwak bent of een hopeloos geval, maar omdat je een mens bent.

Wil je toch aan je goede voornemens beginnen én ze volhouden, gebruik dan onderstaande tips om je doelen te bereiken.

  • Probeer opkomende ongemakkelijke gevoelens eens toe te laten en kijk wat er gebeurt. Je zult zien dat emoties het verloop van een golf hebben. Ze beginnen klein, vergroten dan tot een piek en ebben dan weg. Ze verdwijnen dus weer.
  • Houd het niet bij je voornemen, maar maak je doel concreet. Bijvoorbeeld: maandag schrijf ik me in voor de cursus, woensdag bestel ik de boeken zodat ik de eerste van de volgende maand kan beginnen.
  • Neem kleine stapjes. Alle schepen achter je verbranden en ergens anders compleet opnieuw beginnen heeft minder kans van slagen dan kleine dingen in je werk of relatie verbeteren. Je neemt jezelf met je ingebouwde gedrag namelijk mee naar de nieuwe situatie. Bovendien is een kleine verandering per keer al genoeg voor je brein om te verwerken.
  • Kijk eens naar de timing van je goede voornemens. Ben je niet helemaal uitgeblust na de feestdagen, met de vele familiebezoeken, het overdadige eten en de werkborrels? Kies liever een moment waarop je uitgerust bent en écht zin hebt om aan je goede voornemens te beginnen.
  • Stel een reëel doel. De eerste twee weken in januari fanatiek beginnen is heel goed, maar kun je het hele jaar door in dit tempo doorgaan? Verzin liever een gewoonte die je voor langere periode vol kunt houden. Zoals één keer in de week hardlopen in plaats van meteen drie keer per week. Als het goed blijkt te gaan kun je altijd je doel naar boven bijstellen.
  • Wees mild voor jezelf. Is het je vandaag weer niet gelukt je te concentreren op je nieuwe hobby? Geen paniek. Spreek jezelf moed in en begin morgen opnieuw. Mensen die zichzelf als falers zien, zijn eerder geneigd op te geven dan mensen die zichzelf vergeven.
  • Bedenk van tevoren hoe je je gaat gedragen als je in een situatie komt die je goede voornemen in gevaar brengt. Bijvoorbeeld als je op een feestje bent en je goede voornemen is geen alcohol meer te drinken. Bedenk van tevoren hoe je vriendelijk bedankt voor het glas wijn, zodat je niet ineens overvallen wordt en het glas wijn toch aanneemt.
  • Blijf herhalen wat je doet, net zolang tot het een gewoonte wordt. Verbind desnoods een beloning aan je gedrag, zodat je er een positieve associatie bij krijgt. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een aflevering van je favoriete serie nadat je terugkomt van de sportschool. Dan ga je de sportschool leuker vinden en is het makkelijker om erheen te gaan.
  • Vertel aan je omgeving over je goede voornemen. Zij kunnen je dan steunen en je helpen herinneren aan je doelen. Ook kunnen ze rekening met je houden, bijvoorbeeld dat ze niet meer in je buurt roken wanneer jouw goede voornemen stoppen met roken is.

Tot slot: bedenk dat je niet hoeft te wachten tot januari, je kunt elke dag opnieuw beginnen!

Bekijk alle blogposts
Psycholoog.nl