Wanneer naar een psycholoog?

In therapie

Wanneer naar een psycholoog?

Door: Lettergeniek – Creatieve Tekstprodukties

Je voelt je al tijden ‘unheimisch’, maar weet niet waarom. Je hebt alles, en toch ben je ongelukkig. Maar naar een psycholoog? “Da’s niks voor mij, en al helemaal niet nodig”.  Maar met welke klachten ga je eigenlijk naar een psycholoog? En wanneer is het tijd om die stap te zetten?

Is mijn probleem wel ‘erg’ genoeg?

Misschien denk je bij een psycholoog aan ernstige angsten, depressies, of trauma’s. Bij lichte of ‘vage’ klachten wordt niet zo snel aan een psycholoog gedacht. En als er wel aan wordt gedacht, vragen mensen zich toch af of ze daarmee wel terecht kunnen bij een psycholoog. “Zo erg is het toch ook weer niet, het komt wel weer goed.”

Per jaar gaan er echter zo’n 90.000 mensen naar de psycholoog: veel van hen worstelen met levensvragen waar we vroeg of laat allemaal tegenaan lopen. Zij durfden hiervoor hulp in te schakelen. Want dat je er zelf bovenop kúnt komen, betekent niet dat een bezoek aan de psycholoog je niks zal opleveren. Ook de normale ‘piekeraar’ of ‘stresskip’ kan goed geholpen worden. Ook als je last hebt van slaapproblemen, moeite met een verbroken relatie, of problemen met het vinden van een baan. Een paar gesprekken helpen je alweer op weg. Met verhelderende inzichten en goed advies voorkom je daarnaast dat je klachten erger worden.

ACT acceptance commitment therapy

Persoonlijke en professionele behandeling

Sommige mensen vrezen dat ze bij een bezoek aan de psycholoog gelijk te maken krijgen met een wekenlange behandeling en heftige therapieën. Maar deze angst is nergens voor nodig. Tijdens de eerste afspraak zal een psycholoog een intakegesprek houden om je probleem en de ernst ervan vast te stellen. Op basis van de intake beslis je zelf al of je een goed gevoel hebt bij deze psycholoog en of jullie samen een behandeltraject ingaan. De hulp van een professional kan een absolute meerwaarde zijn en je zult je na de behandeling waarschijnlijk zelfverzekerder en meer ontspannen voelen, hoe kort of lang je behandeltraject ook duurt.

Gun jezelf hulp

Wanneer je ergens mee zit waar je zelf niet uitkomt, is het goed om een afspraak maken, hoe klein of groot dat probleem ook mag zijn. Denk niet dat je problemen eerst erger moeten worden voor je een afspraak maakt: juist als je er vroeg bij bent, kan een bezoek aan de psycholoog heel goed voor je zijn. Wacht niet te lang en zet die eerste stap naar ontspanning. Gun jezelf die hulp.

Vind hier een:

Bekijk alle blogposts
Psycholoog.nl