Winterdip? Zo kom je de winter door!

Depressie

Winterdip? Zo kom je de winter door!

Ben je al weken niet vooruit te branden en verlang je naar het eind van de winter? Goed nieuws: de dagen worden weer langer! De ‘donkere dagen voor kerst’ zijn voorbij. Het nieuwe jaar is inmiddels gestart, en het wordt weer langer licht! Maar ja, dan is het nog steeds ‘pas’ januari. 

Januari kan voor velen een nietszeggende maand zijn. Geen feestdagen in het vooruitzicht, geen vakantie. De lente lijkt nog eindeloos ver weg. Veel mensen voelen zich vermoeid, somber en lusteloos tijdens de winterperiode. Als het buiten kouder en steeds eerder donker wordt kunnen deze gevoelens toenemen: je voelt je minder energiek en sneller neerslachtig. Misschien heb je wel een winterdip of de winterblues. Als de verschijnselen sterk zijn en je maandenlang slecht in je vel zit, kan er echter sprake zijn van een winterdip of winterdepressie (ook wel seizoensgebonden depressie of SAD genoemd).  Dit is een biologische reactie op de winterperiode. Je lichaam komt in een soort slaapstand terecht, die tot in de lente kan aanhouden. De verschijnselen beginnen dan in het najaar en komen elke winter terug. Vrouwen hebben vaker last van een winterdepressie dan mannen. Gelukkig kun je zelf veel doen om klachten te voorkomen of te verminderen.

Oorzaak winterdepressie

Voor de winterdepressie zijn verschillende oorzaken aangewezen. De afname van daglicht in de wintermaanden heeft veel invloed, omdat de dagen korter zijn met zwakker zonlicht dan in de zomermaanden. De biologische klok wordt ontregeld, waardoor een tekort aan verschillende stoffen optreedt. Het gelukshormoon serotonine verdwijnt sneller uit de hersenen door een chemisch proces. Melatonine, ook wel het slaaphormoon genoemd, is een ander hormoon dat wordt beïnvloed. Door vermindert daglicht maak je de hele dag melatonine aan, waardoor je vermoeid blijft. Erfelijkheid speelt mogelijk ook een rol. In IJsland komt bijvoorbeeld nauwelijks een winterdepressie voor, hoewel er tijdens de wintermaanden heel weinig zonlicht is.

Zo kom je de winter door: zoek licht op!
lichttherapie winterdepressie

Toedienen van licht via de ogen is het beste medicijn tegen een winterdepressie. Als je gevoelig bent voor een winterdepressie, heb je wel 24 keer méér daglicht nodig dan iemand die hier niet gevoelig voor is. Door lichttherapie wordt de melatonine aanmaak verminderd, zodat je fitter en energieker wordt. Hiervoor bestaan behandelcentra met speciale lampen. Je kunt ook zelf een lichttherapie lamp aanschaffen. Een wake-up light heeft eenzelfde effect, doordat je op natuurlijke wijze gewekt wordt door steeds feller licht, waardoor de melatonine productie stopt. De lampen van een zonnebank stralen niet het goede soort licht uit, zodat een zonnebankkuurtje de verschijnselen niet vermindert. Hieronder volgen tips die jouw winterdip verlichten:

  • Ga elke dag naar buiten, liefst als de zon relatief sterk schijnt
  • Als het kan, zoek dan de zon op en ga naar een zonnige bestemming
  • Geef niet toe aan je vermoeidheid, maar sta op tijd op en blijf actief, houdt ritme in je dag
  • Verlicht je omgeving, houd gordijnen zolang mogelijk open en gebruik kunstlicht als het schemert
  • Beweging helpt tegen depressieve klachten, vooral sporten is heel effectief, je wordt er ook nog eens heel warm door
  • Zoek contact met anderen, blijf niet thuiszitten omdat je geen zin hebt om eruit te gaan
  • Voeding kan helpen: vitamine B, magnesium en vitamine D kunnen een positief effect hebben
  • Een goed boek, leuke film en warme chocolademelk doen wonderen, net als een bezoekje aan de sauna, maak het jezelf zo comfortabel mogelijk
  • Een als laatste: Neem de winter zoals hij is, aan het weer kun je niks veranderen!
Heb ik een winterdip?

Ben je elke winter langdurig (extreem) vermoeid, neerslachtig, lusteloos, prikkelbaar en heb je behoefte aan calorierijk eten? Deze signalen kunnen wijzen op een winterdip of winterdepressie. Heb je daarnaast langdurige klachten zoals spierpijn/spierzwakte, ben je huilerig, nerveus en/of erg kritisch over jezelf? Overweeg dan om hulp te vragen bij het verminderen van je klachten. De behandeling van een winterdepressie richt zich onder meer op het verbeteren van de stofjes in de hersenen die de klachten veroorzaken. Gesprekken met een behandelaar, medicijnen en/of lichttherapie kunnen de klachten verminderen.

Herken je bovenstaande klachten en heb je daar veel last van? Vind hier een therapeut die bij jou past.

Door: Lettergeniek – creatieve tekstprodukties

Bekijk alle blogposts
Psycholoog.nl