Bijna één op de vijf jongeren kampt met ernstige mentale klachten

Depressie

Bijna één op de vijf jongeren kampt met ernstige mentale klachten

Bijna 20 procent van de jongeren heeft last van mentale klachten. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau GfK in opdracht van Interpolis. Vaak zijn die klachten zo ernstig, dat deze de jongeren belemmeren in hun dagelijks leven.

Ruim duizend jongeren tussen de 18 en 34 jaar oud werd gevraagd naar hun mentale gezondheid. Eén op de vijf gaf aan dat ze last hadden van mentale problemen die kunnen leiden tot een burn-out.

Perfecte plaatje

Volgens de verzekeraar is meer onderzoek nodig om te achterhalen wat de precieze oorzaak is, maar  ‘de druk om het goed te doen en te voldoen aan het perfecte plaatje’ zou voor veel stress zorgen.

jongeren met mentale klachten

Die druk zou gevoed worden door het gebruik van de smartphone, en daarom organiseert Interpolis vanaf vandaag een ‘Digital Detox’, waarin deelnemers opdrachten krijgen om hun smartphone minder vaak en intensief te gebruiken. Eerder bleek namelijk al dat veel smartphone en tabletgebruik tieners ongelukkiger maakt. De gelukkigste jongeren zaten minder dan een uur per dag achter een scherm.

De oefeningen van de ‘Digital Detox’ testte Interpolis vorig jaar onder 200 deelnemers. Uit de resultaten bleek dat het positieve zelfbeeld van de groep toenam, en ‘the fear of missing out’ (FOMO) afnam.

Vind je een ‘Digital Detox’ te rigoureus? Een eerste tip als je social media verslaafd bent is om je smartphone op zwart-wit te zetten. Dit zorgt voor een veel saaier beeld en saaiere prikkels, waardoor je minder snel je mobieltje pakt.

Wat is een burn-out en hoe voorkom je hem?

Vlogger en zangeres Bibi Breijman vertelde begin dit jaar dat ze kampt met een burn-out. “Het gaat niet goed met me, ik ben helemaal de weg kwijt”, vertelde ze toen in één van haar vlogs. Naar aanleiding van haar verhaal vroeg RTL aan psycholoog Klaran van ’t Vlie wat je kunt doen om een burn-out te voorkomen. “De eerste stap is een burn-out herkennen”, zegt zij. Een aantal symptomen zijn volgens Van ’t Vlie:

  • vermoeidheid
  • slecht slapen of voor de wekker wakker worden terwijl je moe bent
  • slecht kunnen concentreren
  • besluiteloos zijn en veel piekeren
  • een kort lontje hebben
  • je niet meer kunnen concentreren
  • vaak ziek zijn (b.v. verkoudheid, griep)
  • gespannen spieren in b.v. nek, schouders of rug

Op het moment dat je merkt dat je deze symptomen hebt, moet je in actie komen. “Maak een plan. Welke dingen kun je gaan schrappen uit je activiteiten. Zorg dat je meer rust krijgt, zeg vaker nee. Ga vooral leuke dingen doen, daar krijg je weer energie van. Ik zie het soms als een telefoon. Die moet ook af en toe in de oplader, en dat geldt ook voor onszelf.”

In onderstaande video wordt uitgelegd wat een burn-out precies is. Herken je deze symptomen en wil je erover praten? Vind dan hier een psycholoog bij jou in de buurt, of doe een korte burn-out test.

Bekijk alle nieuwsartikelen
Psycholoog.nl