EMDR

EMDRWat is EMDR?

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Vrij vertaald betekent dit het opnieuw verwerken en uitdoven van emoties door snelle oog-bewegingen. EMDR wordt vooral ingezet bij mensen met een posttraumatische-stressstoornis (PTSS). Het kan echter bij meer klachten effectief zijn, waaronder verschijnselen van depersonalisatie of derealisatie.

Wanneer je een trauma hebt opgelopen, heb je daar nare herinneringen van. Denk aan oorlog, seksueel misbruik, geweld, of een ernstig ongeval. Een traumatische gebeurtenis verwerken is vaak moeilijk. Sommige mensen houden lange tijd last van herbelevingen, angst, stress, woede, slaapproblemen of concentratieproblemen. In dat geval is EMDR een effectieve therapie om deze klachten te verminderen, of weg te nemen.

Hoe werkt EMDR?

Tijdens EMDR wordt het verwerkingsproces opnieuw opgestart. Allereerst wordt er door gesprekken informatie verzameld over de gebeurtenis en het trauma. Er komen beelden, gedachten en gevoelens naar boven. De psycholoog zal je vragen terug te denken aan de traumatische gebeurtenis, en het beeld dat je bijvoorbeeld het meest is bijgebleven, waardoor je nu nog herbelevingen hebt. Terwijl je denkt aan dit beeld of deze gebeurtenis, zal de psycholoog tegelijkertijd zijn vinger snel heen en weer bewegen voor je gezicht. De vinger volg je met je ogen, terwijl je aan het beeld denkt. In plaats van vingerbewegingen kan dit ook een klein balletje zijn die heen en weer gaat. Daarnaast wordt het aanbieden van geluiden via een koptelefoon ook gebruikt. Hierbij hoor je steeds links en rechts een ‘tik-geluid’. Het gaat er dus om dat je een stimulus aangeboden krijgt waar je op focust, terwijl je aan het beeld denkt dat negatieve emoties oproept.

Op deze manier worden er in je hersenen twee processen tegelijk in werking gezet: aandacht en geheugen. Deze de aandachts- en geheugentaken kosten je hersenen veel capaciteit. De signalen zitten elkaar eigenlijk ‘in de weg’. In dat proces gaat het geheugen naar de achtergrond. De emotie wordt vager, en bij elke nieuwe set aan stimuli, dooft dit verder uit. De herinnering blijft maar de de bijbehorende nare emotie wordt (deels) ‘gewist’. Het wordt hierdoor steeds makkelijker aan de gebeurtenis terug te denken, zonder van slag te raken.

Nog niet zo heel bekend is het inzetten van EMDR bij toekomstige situaties die, bij de gedachte alleen al, stress opleveren. Je kunt bijvoorbeeld verlammende stress ervaren bij de gedachte aan die hele belangrijke presentatie binnenkort, voor een volle zaal. Wanneer je de setting van de zaal kent, kun je je tijdens een EMDR sessie inleven dat je binnenloopt, achter de microfoon gaat staan, en de zaal inkijkt. De zenuwen die je eerder ervoer bij die gedachte, zullen verminderen, waardoor je zelfverzekerder voor die presentatie wordt. Deze vorm is misschien iets lastiger toe te passen, maar zeker het proberen waard. Wanneer je heel erg tegen belangrijke situaties op ziet is, kun je samen met de psycholoog bekijken of EMDR kan helpen.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat EMDR erg effectief is. Angstklachten nemen significant af. Het succes hangt wel af van een goede vertrouwensband met de therapeut, en hoe goed je je kunt focussen op de stimulus.

Vind hier een psycholoog die gespecialiseerd is in EMDR.

Psycholoog.nl