Behandelingen

therapieen psycholoog behandelingen psycholoog

Er bestaan veel soorten psychologische behandelingen. Dit maakt dat er voor elke persoon een geschikte behandeling is. Of je nu veel of weinig klachten hebt, een gesprek bij een psycholoog kan je altijd vooruit helpen. Soms weet je ook niet goed wat nu je klacht precies is, laat staan waarom je je op een bepaalde manier voelt. Samen met een psycholoog kun je bespreken wat het beste bij je past. Soms zijn een paar gesprekken al genoeg, maar bij veel klachten worden meer gesprekken aangeraden. Hieronder staan de verschillende behandelingen kort uitgelegd.

  • Cognitieve gedragstherapie richt zich op de invloed van je gedachten (cognities) op je gedrag. Deze behandeling gaat ervan uit dat hoe je denkt, bepaalt hoe je je voelt.
  • Psychotherapie is een behandeling waarbij de therapeut verschillende psychologische technieken kan inzetten.
  • Schematherapie behandelt je opvattingen, emoties en houdingen over dingen, die je (onbewust) in de weg zitten.
  • Mindfulness is gericht op aandacht en bewustwording, bijvoorbeeld op spanning in je lichaam en op emoties.
  • Relatietherapie maakt je bewust van de dynamiek in je relatie, en is erop gericht oplossingen te zoeken wanneer het binnen de relatie niet goed loopt.
  • EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Vrij vertaald betekent dit het opnieuw verwerken en uitdoven van emoties door snelle oog-bewegingen.
  • Psycho-educatie biedt voorlichting en advies met betrekking tot psychische klachten.
  • Systeemtherapie is een behandeling waarbij de mensen om je heen ook betrokken zijn. De focus ligt op het systeem waarin je functioneert, bijvoorbeeld je relatie of je gezin.
  • Coaching is een vorm van begeleiding die is bedoeld om jezelf te ontwikkelen.
  • Een bedrijfspsycholoog helpt werkgevers en werknemers zo optimaal mogelijk gebruik te maken van hun capaciteit en potentieel.
  • Acceptance and Commitment Therapy (ACT; dit wordt uitgesproken uit als het Engelse woord ‘act’) richt zich op de gevolgen van gevoelens en gedachten waar we aan vasthouden, of waar we alsmaar door gestuurd worden. ACT richt zich dus niet zozeer op wat mensen precies denken en op het veranderen of vermijden daarvan, maar op het leren omgaan met die gevoelens en gedachten door hier meer afstand van te nemen.

Vind hier een psycholoog met de specialisatie die bij je past!

Psycholoog.nl